Har du fået lavet en større behandling hos din tandlæge, eller har du et overslag, der vedrører en større behandling, så skal sagen som regel vurderes af vores tandlæger, inden vi udbetaler erstatning. Har du indsendt et overslag med henblik på forhåndsgodkendelse, men ikke kan vente på sagsafgørelsen, er du velkommen til at påbegynde behandlingen alligevel. Vi garanterer dog ikke for, at behandlingerne dækkes.
Hvornår der oprettes en skadesag afhænger af forsikringsordningen og de behandlinger, der skal laves.
Det vil sige, at vi både kan oprette en sag, hvis det drejer sig om en regning/overslag på en krone, eller det blot vedrører rigtig mange fyldninger. Bliver der oprettet en skadesag, vil du blive informeret om dette, samt modtage et estimat på den forventede sagsbehandlingstid. Har du en dansk tandlæge, så behøver du ikke selv foretage dig noget, så indhenter vi din journal og røntgenmateriale hos din(e) tandlæge(r).
Går du til tandlæge i udlandet, skal du være opmærksom på, at du selv skal kontakte tandlægen og sørge for, at journal og røntgen bliver sendt til os. Det er også vigtigt at vide, at vi stiller krav til det journalmateriale, vi modtager – blandt andet at det skal overholde de danske krav til journalføring. Er journalen på et andet sprog end svensk, norsk, tysk eller engelsk, kan vi også kræve, at den bliver oversat til dansk. Udgiften hertil står du selv for, så vi anbefaler, at du benytter en dansk tandlæge. Kan vi ikke indhente relevant journalmateriale fra en tandlæge, kan det have betydning for afgørelsen af din skadesag.